Kryss-kanal-markedsføring

Hva er Kryss-Kanal Markedsføring

Kryss-Kanal-Markedsføring og Multi-Kanal-Markedsføring høres likt ut med er ganske forskjellig. Multi-kanal-markedsføring betyr å etablere en tilstedeværelse på mer enn en plattform. Kryss-kanal-markedsføring betyr at du bruker flere kanaler til å markedsføre din merkevare på en integrert måte.

For eksempel, hvis noen browser produkter på en mobil app men bestemmer seg for ikke å handle kan du sende dem mer målrettede annonser basert på det de søker etter via email eller sosiale media.

Multi-kanal markedsføring er på ingen måte et nytt fenomen, Kryss-kanal markedsføring, er på en måte en utvidelse eller forbedring av multi-kanal markedsføring. Det primære målet med kryss-kanal markedsføring er å skape konsistens for en merkevare’s tilstedeværelse på tvers av flere kanaler slik at brukere kan flytte seg sømløst mellom de forskjellige enheter. (PC. Nettbrett eller mobil), og forskjellige plattformer og kunne gjøre en handel fra der de i øyeblikket er.

I følge firmaer som har implementert dette ga det en konverterings forbedring på 73% de surfere som responderte på annonsekampanjene. Så de som implementerte kryss-kanal markedsføringen registrerte en signifikant forbedring i konverterings ratene (CTR). Likevel viste det seg at det er kun effektivt hvis du kjenner ditt publikum og deres kjøpevaner. Den store utfordringen firmaer møter er:

  • Å vite hva den riktige teksten bør være
  • Å finne det riktige tidspunktet for annonsering 
  • Å bruke de riktige kanalene

Der er flere verktøy og ressurser i markedet som kan være til hjelp i denne prosessen, kryss-kanal markedsføring er fremdeles bare på begynner stadiet liksom spredningen og adopteringen av annonsering på mobile enheter. Forbrukere er i dag mer opkoplet mot nettet enn noengang tidligere og behovet for kryss-kanal markedsføringen vil bli et stort behov fremover.