PPC (Betal Pr Klikk)

 

 

Google Adword

 

PPC handler om å betale for annonseplass for spesifikke målrettede nøkkelord på søkeresultat-sidene. Firmaer som har plassert plassert annonser på en nettside betaler et beløp til verten når brukere klikker på annonsene. Data fra Google AdWords bør være organisert slik at de er tilpasset Google Analytics. Den viktigste informasjonen du henter er: data om hvilke søkeord (og landingsider) som konverterer.

 

 

Fremgangsmåte

1. Opprett Annonser

 

2. Annonsene vises på Google

Opprett annonser og velger søkeord, som er ord og setning knyttet til virksomheten din. Få forslag til søkeord på:  Keyword planner

 

Når noen søker på Google med et av søkeordene dine, kan det hende at annonsen din vises ved siden av søkeresultatene. Det vi si at nå annonserer du for et publikum som allerede er interessert i deg. (Og dette er viktig)

 

3. Du tiltrekker deg kunder

 

4. Lokal og regional målretting

Brukeren klikker på annonsen for å kjøpe noe eller lese mer om deg eller registrere seg som mottaker av info fra deg, alt ettersom hva annonsen din handlet om.

 

Still inn annonsene dine slik at de vises bare for folk som søker i et bestemt område. Nå er det enkelt å målrette Internett-kunder innenfor en radius på for eksempel 80 kilometer.


 

Hvorfor fungerer dette?

1. Målrettet rekkevidde

 

2. Større kontroll

Nå kan du annonsere for folk som søker med Google. Selv om du allerede vises i Googles søkeresultater, kan AdWords hjelpe deg med å målrette deg mot nye målgrupper på Google og i vårt annonseringsnettverk.

 

 

Du kan redigere annonsene og justere budsjettet til du får resultatene du ønsker. Du kan også vise en rekke annonseformater og målrette annonsene mot bestemte språk og geografiske steder.

3. Målbar verdi

 

 

Det er ingen krav til minimumskostnad eller tidsbruk. Med pris per klikk (CPC) blir du bare belastet når noen klikker annonsene dine. Dette innebærer at hele budsjettet brukes til å gi deg nye, potensielle kunder.

   

 

Responsive Design Distribusjon

 

Distribusjon av Annonser må gå sømløs mellom plattformer og kanaler

 

PPC Marketing Plan

Å drive med PPC betyr å du må teste mye og lete etter nøkkelord

Keyword Planner: Dette verktøyet er en blanding av Keyword research tool og Traffic estimator. Det gir en ny integrert arbeidsflyt slik at det er lettere for brukerne å finne gode nøkkelord og motta trafikkmålinger på samme tid. Når du arbeider med innhold på nettsidene dine er dette verktøyet et viktig redskap for å finne de riktige nøkkelordene.

Keyword Planner (Finn Søkeord)

Få idéer til relaterede søkeord, og finn konkurrentenes søkeord og få det hele opplistet med med anslått trafikk og konkurrentene. Google Keyword Planner stadig et av de beste verktøyene som finnes på markedet for norske søkeord og søkeordsanalyser.

Keyword planner

  Grunnleggende oppgaver når du driver med PPC kampanjer.

  • Keyword planner
  • Identifiser Annonse Grupper
  • Lag Annonser
  • Test kampanjene
  • Tidsplan ! Samle Data
  • Display Nettverket
  • Resurser

 

 

Valg av søkeordene.

Det er avgjørende at du velger effektive søkeord for kundens annonser for å nå ut til de riktige personene til riktig tidspunkt. Jo mer relevante søkeordene er for annonsene, desto flere kvalitetspoeng oppnår annonsene. Dette øker mulighetene for at kundens annonser oppnår en høyere rangering på Google Søk.

 

Finn relevante søkeord

Sett deg selv i nettsøkerens sted, og tenk på hvilke ord eller uttrykk de hadde skrevet inn i Google for å søke etter kundens bedrift. Bruk kunnskapene dine om kundens bedrift og målmarked for å sette sammen en liste over relevante søkeord.

Tips

Bruk synonymer, produktreferanser, entalls- og flertallsformer og feilstavinger for å begynne å sette sammen søkeordlisten.

 

 

Hva koster det

Angi budsjett

 

Det er ingen minimumskrav til forbruk – beløpet du betaler for AdWords, er opptil deg. Du kan for eksempel sette opp et daglig budsjett på fem kroner og en maksimumskostnad på ti øre for hvert klikk på annonsen din. Du bør unngå gjetting da du får trafikk og prisanslag for de ulike søkeordene, på den måten blir det bedre for deg å få mest mulig ut av budsjettet. Du betaler bare for resultater, dvs du belastes bare hvis noen klikker på annonsene dine, men ikke når de vises.


 

 

Annonser gratis

 

 

Google for ideelle organisasjoner

Google Apps for ideelle organisasjoner. Reduser IT-kostnadene dine, og hjelp ansatte og frivillige med å samarbeide mer effektivt. Få jobben gjort med Google Apps for ideelle organisasjoner: Få gratis tilgang til Google Apps-produktene, inkludert Gmail, Google

 

Er du en non-profit organisasjon, eller jobber på vegne av en?
Da har du mulighet til å benytte deg av Google sitt 'Ad Grant' initiativ som gir gratis annonsering til non-profits!
Google Ad Grants gir non-profits opp til $10,000 per måned i gratis AdWords-annonsering, for å kunne promotere sine mål og initiativer i Google søk.
Med gratis annonsering kan organisasjonene øke synligheten, rekruttere frivillige, promotere tjenesten deres.
 

Les mer hva Google sier: