PPC Annonsering

Husk! Der er altid noen som leter etter det du har å tilby.

 

 

 

 

Annonser basert på nøkkelord er en fabelaktig mulighet for de fleste virksomheter som vil rekrutere eller selge på internet. AdWords er utviklet med tanke på både små og store bedrifter. Annonsene er basert på relevans og dermed konverterer de salg meget effektivt.

PPC, Betal pr klikk anonsering koster penger, men gjør du det riktig vil du tjene penger på det. Betaler du mer for annonseringen enn du tjener, er der noe som er galt. Her er noen pungter om det å velge riktige nøkkelord og det å minisere kostnadene.

 
Er nøkkelordene for generelle?

La oss si at du har utviklet en fantastisk diett drikk som er trygg å drikke, effektiv, smaker godt og garaterer at folk går ned i vekt når de drikker den daglig. Du vet at du har et produkt som er en vinner og er entusiastisk når du skal promotere den på nettet. På en annen side er du ny på nettet og plukker nøkkelord som er altfor generelle og koster mye å bruke i en PPC kampanje. f.eks (diett, vekt tap, osv). Du blir ikke bare skuffet når du har startet PPC kampanjen, men kampanjenen kan også tømme bankontoen din. Dette er årsaken til at «nisje» nøkkelord er så viktige. Bruk Overture eller Word Tracker til å finne de riktige nøkkelordene som er mere nisje orienterte og ikke så konkurrangse utsatt.  

Får annonsene dine oppmerksomhet eller blir de oversett?

Å bruke tid på å lære seg effektiv annonse skriving, kan betale seg på sikt. Det kan gjøre forskjellen på fiasko eller suksess. Det du må lære deg er hvordan du skal få oppmerksomhet fra folk. Det er ikke sikkert at det er lurt å fortelle folk at du har verdens beste drikk. Det du må gjøre er å inspirere og motivere folk, slik at de bruker tid på å se på hva du tilbyr. Og i PPC markedsføring har du veldig få ord å gjøre det på, noe som er en utfordring. Lær deg ordene som selger eller tiltrekker seg folks oppmerksomhet som f.eks: «må sees», «Raske resultater», «Nyhet», «Sannheten», «Gjennombrudd», «Øyeblikkelig».

Dobbelt sjekk linkene (URL)!

Dette høres enkelt ut men mange ganger er det skrivefeil i linkene eller de sender «kundene» til hjemmesiden istedet for andre sider som er direkte relatert til det de spør etter. -med andre ord kan du ha et nettsted som handler om vekttap, men i din PPC kampanje vil du lede dem til siden som handler om diett drikke. Så dette må du passe på i linken, at kundene blir ledet til riktig side. Det er meget frustrerende for de besøkende å måtte jakte på rett informasjon, i forhold til det de først lette etter. Di jobb er å gjøre dette enkelt for folk. Leter de etter informasjonen vil de hurtig forlate nettstedet ditt, og du taper penger. 

Hva gjør dine konkurenter?

Det er meget sannsynlig at dine konkurenter som har en høy PR (PageRank), og fortsetter med markedsføringen, gjør noe som er riktig. Lær fra de som har suksess. I PPC verdenen kan en liten endring i annonseteksten gjøre en stor forskjell, det kan avgjøre om du har sukksess eller fiasko.

Men hvordan skal tittelen i min annonse være for å ha suksess: Ganske enkelt, bruk nøkkelord som der søkes etter på nettet. Ikke overdriv med fancy eller kreative ord her. Hvis noen ser etter diett drikke er ordene diettdrikke i din overskrift i annonsen. Gi dine besøkende det de spør etter.

Budkrigen er igang.

Gjør ditt beste for å unngå å komme i en budkrig. Der er massevis av muligheter å få trafikk til dine nettsider uten at du behøver å bruke en formue. Generelle nøkkelord vil alltid ha en høy pris: som f.eks «diett», så gå ikke i denne fella.

De fleste avgrensede nøkkelord vil ha en lavere pris en de generelle nøkkelordene, men de er de beste fordi de er mere målrettet mot trafikken du mottar. Nettsidens besøkende kan også kun være ute etter en beskrivelse av dietten og ikke etter drinken du selger. De er ikke dine kunder. Jo mere spesifikke nøkkelord du målretter mot markedet ditt. Jo bedre vil du gjøre det med kampanjene dine.
Mere tips: Hvis budene stort sett ligger på Kr 1,- og det høyeste budet ligger på Kr 10,-, da vet du at noen er ute etter en permanent førsteplass. Hvis du vil ha litt morro kan du by Kr 9,50 og de vil måtte betale Kr 10,- for alle klikk på annonsene deres, mens du fortsatt betaler Kr 1,- for klikkene på dine annonser. OBS. Men her må du følge med så de ikke gir plutselig et lavere bud. Men dette er noe som kan brukes til å få slike høyt bydene tilbake på et lavere budnivå.

Et råd er: Følg med på budgivningen ofte, folk justerer sine bud stadig, noe som har konsekvenser for utgiftene dine.

Test resultatene
En siste god regel for en god PPC markedsføring kampanje er å teste dine annonser. Du kan sette opp to forskjellige annonse kampanjer og rotere dem i den samme tidsperiode. Det du da lærer kan være meget positivt for din bank konto.

Forhådsvisning av Annonser:

Med verktøyet for diagnose og forhåndsvisning av annonse kan du søke etter annonsen på samme måte som du ville ha gjort på en vanlig søkeresultatside, uten at det registreres visninger.