Start med Programmatic Markedsføring

 

Markedsføring er mest effektivt når rett budskap leveres til rett person til rett tid. Her blir det mulig å automatisere online markedsføring ved hjelp av data via flere kanaler. Dette fører til at man kan nå mange brukere på en mere målrettet måte. Dette vil si større relevans, bedre CTR og økt omsetning.

Programmatic Marketing bruker teknologi og data for å kjøpe annonseplass og kjører kampanjer i sanntid, slik når du rett person til rett tid med det riktige budskapet.

 

 

 

 

Programmatic Advertising = Automatisering av annonseringen

 

Definisjon: Programmatic advertising hjelper å automatisere avgjørelses prosessen med å velge media ved å målrette mot et spesifikt publikum og demografi. Programmatic annonser blir plassert ved å bruke kunstig intelligens (AI) og budgivning i sanntid (RTB) for online visning. sosial media annonsering, mobil og video kampanjer, og utvides til tradisjonelle TV annonser.

Markedsførings industrien beveger seg mer og mer mot automatisering. Mange annonsører kjøper i dag annonseplasser uten å snakke med et menneske i et media selskap, og brosjyre og TV annonser ligger ikke langt etter. Automatisering, eller programmatic kjøp av annonser vokser, ikke bare fordi det gjør ad transaksjoner mere effektiv, men også fordi dettte systemet frembringer de riktige dataene.

 

Mobil er Viktig.

Adferds målrettings muligheter i programmatic systemet er nært knyttet til sporings cookies, som er et stort problem når det gjelder mobile enheter, hvor cookies er ineffektive. Begrensingen til de såkalte cookies skaper vanskeligheter for annonsører som vil kjøre annonsekampanjer både på mobile enheter og desktop.

Sosiale nettverk vokser i Markedsførings segmentet.

Over noen år nå har sosiale nettverk som: Facebook, Twitter. og LinkedIn kjøps seg inn i programmatic ad-tech forretninger for å selge annonser på tvers av nettet, ikke bare på egne plattformer. Ulik majoriteten av uavhengige ad-teknoligi firmaer har de sosiale nettverkene enorm informasjon om sine brukere, som lar dem kople bruker identiteter på tvers av de tekniske enhetene, (pc, mobil og nettbrett). Disse sosiale nettverkene vil vinne konkurransen om kundene med mulig unntak av Google.

 

 

 

Så hvorfor skal du drive med Programmatic Annonsekjøp.

 

Stadig flere annonsører velger programmatic annonsering, fordi det er mange fordeler ved den nye kjøpsprosessen.

Mer effektivt

Man har fjernet den manuelle prosessen med å plassere annonser på enkeltsider, slik har prosessen blitt mye mer effektiv.

Tidligere har man i stor grad kjøpt annonser digitalt gjennom forskjellige nettverk, som for eksempel Google sitt Displaynettverk. Men med       programmatic annonseringsplattformene så får man tilgang til nesten alle nettsteder og nettverk på ett sted. Følgende fordelene med dette er:

 

  • Annonsører trenger ikke forholde seg til flere systemer og innlogginger.

  • Man kan se alle annonsevisningene man kjøper i sammenheng og bedre vurdere hva som fungerer

 

Automatisk visning optimaliserer antallet relevante klikk som du kan motta innenfor budsjettet ditt, uten at du trenger å bruke masse tid på manuelle innstillinger av visningene dine. Slik har du mere tid til de strategiske sidene av kampanjene dine eller til rekruttering av nye kunder.

Målretting og segmentering.

Et budskap er ikke like relevant for alle på samme tid. Ved hjelp av Programmatic Marketing kan du justere budskapet i forhold til tidspungt, personen og enheten. Slik når du en meget spesifikk med et budskap som er meget relevant for dem, og dermed oppnår du en høyere CTR.

  • Remarketing: Mellom forskjellige kanaler er mulig fordi remarketing-listene kan utveksles.
  • "Capping": Når markedsførings kanalene ikke er koplet sammen, trengs en egen TAG for for hver kanal ved frekvens Capping. Med Programmatic Marketing kan du bruke en tag for hele kampanjen og i alle kanaler.

Integrert rapportering: I løpet av en annonsekampanje samles det inn diverse data fra flere kilder. Konsolideringen av alle disse dataene er tidkrevende og fører til at data går tapt eller at man ikke får god nok innsikt. Programmatic marketing gjør dataene mere tilgjengelig ved at dataene fre flere kilder samles i en sentral rapport.

Den enkle måten å prøve programmatic på.

 

Den enkleste og mest effektive metode for de fleste utgivere, (publiserere) å teste ut programmatic annonsering på er å bruke annonsenettverket Adsense, for å selge ledig annonseplass på egne nettsider. Bruker du denne metoden trenger du ikke bekymre deg for å bruke optimaliserings metoder for å generere direkte salg.

AdSense platformen vil finne annonsører for deg fra Adwords og andre Google annonsører og akseptere bud på dine vegne, og automatisk selge dine annonse enheter til høyest mulig pris og plassere den vinnende annonsen på den eksklusive plassen.

 

Think with Google:

Programmatic.

Programmatic Guide

Marketing-Trender

Den eneste konstanten her er forandring.

 

Fra teknologi trender til skiftende business modeller til forandring i kunde oppførsel er der mye å ta hensyn til for at dagens markedsførere for å forstå hva som er viktig å holde fokus på. Gamle digitale taktikker og holde orden på individuelle kanaler er ikke nok. Kunder forventer i dag å få tilgang til de samme varer/tjenester over flere kanaler uavhengig av medium, (laptop, mobil, apps) eller andre enheter. I denne verdenen trenger du å finne ut hva som blir det neste og hvor du vil fokusere. Siden vi hele tiden må ligge hode forran hendelser for å adoptere de riktige strategiene effektivt. Derfor er det viktig å få med seg disse fem trendene i 2015 for å få et godt startpungt i planleggingen. I året som vi er inne i vil vi se trender som vokser og ekspanderer, innholds markedsføring vil bli mere en strategisk aktivitet som vil øke inntjeningen. 

 

 

Mobile, første prioritet

 

Vi vet at mobil blir mere og mer viktig ettersom vi tilbringer mere tid på våre mobile enheter. Nettsidene dine bør nå være responsive ettersom Google har annonsert at de foretrekker mobil vennlige nettsider i søkeresultatene. I 2015 vil mobil bli en integrert del av markedsførings aktivitetene. Mange markedsførings ledere har nå en mobil-først holdning når del lages innhold til nettsidene. F. eksempel er det ikke nok å bare lage en infograf og publisere den, du må også ta i betrakning at grafikken skal vises på små skjermer, ellers vil folk miste interessen for det du utgir, fordi de må zoome inn og ut. Å ha innhold som er mobil vennlig eller lage en holistisk mobil utgave gjennom en app er noen av alternativene som er tilgjengelig for merkevare leverandører for å engasjere kundene som bruker mobile enheter.

Der er 1.2 milliarder mobil brukere i dag. I 2018 vil antallet være nær 5 milliarder. Adopteringen av mobile enheter vokser med en hastighet 8 ganger raskere enn de som koplet seg til Web rundt år 2000. 

 

Identifiser & Målrett

 

Mikro målretting

De mest verdifulle brukerne finner du i disse segmentene

 

I 2015 vil markedsførere fokusere enda mere på å gå i dybden på innsamlede data for dermed å kunne målrette bedre mot spesifikke markeder og mot personalisert erfaring. Den brede markedsføringen er en saga blott fordi den ikke lenger er relevant. Derfor bør B2B markedsførere fokusere mere på å skape flere kjøpere til sine produkter ved å dykke dypere i behovene, motivasjonen og livsstilen til sine prospekter. Mobil vil tjene som et viktig verktøy ved å levere, (avsløre) personlige erfaringer, spesiellt gjennom telefon fungsjonalitet som GPS, søk, kamerabruk og bluethoot, osv.

Distribusjon av Innhold

 

Betalt distribusjon

Med forandringene i Google`s søke algoritmer og den økende aktiviteten i Sosiale media vil dette gi massive muligheter for de store foretakene med merkevarer.

       

Betalt                  Gratis

 

Flere og flere merkevarer tar nå ibruk innholds markedsføring og sosial nettverksbygging beveger seg mer og mer mot det å ta betalt for distribusjons-tjenester, så å bli lagt merke til blir vanskeligere enn før for den gratis delen av distribueringen.

Hvis du tidligere har drevet med innholds markedsføring og syndikering, er det nå på tide å vurdere betalte muligheter på sosiale media, søk markedsføring og syndikering for å være sikker på at innholdet ditt blir sett.

Det nye her blir at du må ta høyde for distribusjons kostnader i budsjettet og ta høyde for at du må ta en bestemmelse på om du bør starte med relasjonsbygging rundt din innholds plattform, sponsor muligheter eller innholds anbefalte plattformer. Read more about this here.

Automatisering og bedre samhandling

 

Automatisering av markedsførings aktivitetene

Salgsavdeling & markedsavdeling må samarbeide tett for å lykkes med autmatisering av markedsførings-aktiviteter

 

Med B2B handel er der behov for et nært samarbeid mellom salg og markedsføring. For å bedre kommunikasjonen og samhandlingen mellom disse departementene vil bedre markedsførings automatiserings verktøy implementert og en mer strategisk styring vil være nødvendig, som betyr at det anbefales å lage en følge og leads genererings plan som finjusterer prosessen.

2015 gir store muliheter innen innholds markedsføring.

 

Mere fokus på innholds markedsføring  

Definer klare mål for hva du vil med innholdsmarkedsføringen. 

 

Rapporter i den senere tid viser at B2B firmaer vil bruke mere ressurser på content marketing fremover. Dette betyr at en mer strategisk oppfatnig er nødvendig når man tenker på aktivitetene. Ettersom flere store merkevare leverandører kommer på markedet må du skille mellom kvaliteten på ditt innhold. Dette vil si å ha en dokumentert strategi som du kan følge, men også å legge mere arbeid i det å skape nytt innhold.

Innholds markedsføring vil også bli bedre integrert på andre områder enn det du i dag tenker som markedet, slik som PR, (public relation), med B2B orientert sosial plattformer, f.eks: Linkedin eller Slideshare etter som disse øker i populæritet. Videre vil behovet for kvalitet før kvantitet øke.