Advertising på YouTube

 

 

 

 

 

 

  Mere enn en milliard mennesker besøker Youtube hver måned og ser på seks milliarder timer med Youtube videoer. Der er en mengde potenielle kunder og du kan bestemme hvor og for hvem en annonse vises og hvilke kunder som skal se dem.

Advertising på YouTube gir fordeler

Her noen av de fordelene:

  • Nå de rette menneskene. Du kan nå vise annonser til de rette mennesker basert på hvem de er, hvor de er, og hva som interesserer dem. Som eksempel kan du vise annonser folk mellom 18 og 34 år som bor i Oslo, elle kvinner som liker å reise.
  • Kople deg til publikum. Video annonser hjelper deg å få kontakt med potensielle kunder på en unik og memorabel måte. Du kan være personlig, dele din ekspertise med verden, eller ha fokus på deg selv og forklare hvorfor dine produkter og tjenester er de beste.
  • Betal for det du får. Med AdWords for video kan du betale en person (seer) aktivt velger din video, eller velger å fortsette å se din video samtidig samtidig som de browser video innhold.
  • Mål din suksess. YouTube's har gratis analytics verktøy som hjelpeer deg å finne ut hvem som ser på dine annonser og hvordan folk oppfører seg. 

Ad Formater på Youtube.

På YouTube kan seerne finne videoer på ulike måter: for eksempel på Youtubes søkeside, klikke på videoer som dukker opp i resultatet eller klikke på en video i hjemmeside strømmen. Dette betyr at du trolig finner flere folk som ser etter det du tilbyr.

Å nå ditt publikum

YouTube og Google Display Nettverket tilbyr noen metoder for å nå noen spesielle grupper folk:

  • Nøkkelord målretting kontekst: Målrett din annonser med nøkkelord som kopler nøkkelordene til innholdet på sidene dine. Dette virker på samme måte som kontekstuell målretting i displaynettverket, og appelerer til både Display Nettverket som til Youtube søke nettverket.
  • Demografisk: Nå folk ved å målrette mot alder og kjønn.
  • Vis innhold (topics): Nå folk basert på generellt innholds kategorier.
  • Bruker interesser: Nå folk med spesielle interesser.
  • Remarketing: Nå folk som tidligere har vært på nettsedet ditt basert på den interesse de viste i dine videoer eller Youtube kanal. Hvis du har koplet din Youtube konto til din AdWord konto finner du data om dette automatisk.

Din Youtube kanal og Google+

Hva er fordelen å kople min kanal?

Der er flere og fler goder med å integrere Youtube og Google fungsjonslitet, og hver uke kommer nye fungsjoner som gir deg fordeler. For å dra fordeler av disse endringene må du oppdatere din kanal til Google-Wide indentety system som virker både på Youtube og over hele resten av Google. Dette identitets systemet er styrt av Google+.

 

 

YouTube Partnerprogram

 

 

Hva er YouTube`s partnerprogram?

 

 

    

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette er verdens mest populære videoplattform. YouTube er fødestedet for de fleste virale videoer, og brukerne står selv for alle ledd av produksjonen. Plattformen er ett av få steder hvor man bokstavelig talt kan stige til berømmelse over natten. Dette har blant annet resultert i at nyskapende kampanjer har oppnådd skyhøye seertall, uten store annonsebudsjetter. Som bedrift kan man opprette en egen videokanal og dra nytte av plattformens virale muligheter.

YouTubes partnerprogram gjør det mulig for videoskapere å tjene penger på YouTube-innhold på en rekke måter:

  • inkludert annonser,
  • betalte abonnementer
  • og varer.

Ved å bli med i partnerprogrammet kan du som videoskaper dra nytte av de mange ressursene, funksjonene og programmene som YouTube tilbyr som hjelp til å bygge opp kanalen(e) din(e) og publikummet ditt.

Fordeler med YouTubes partnerprogram

Som YouTube-partner kan du tjene penger på de kvalifiserte videoene dine gjennom relevant annonser og/eller avgifter. Andre fordeler med partnerprogrammet:

  • Utvid inntektspotensialet ditt – YouTube er verdens største videofellesskap på nett. På YouTube kan du nå ut til et globalt publikum med inntektsgenererende innhold.
  • Få fleksibilitet gjennom en ikke-eksklusiv avtale – YouTube begrenser ikke hvor partnere kan laste opp og distribuere innholdet sitt. Derfor har du muligheten til å tjene penger på innholdet ditt både på YouTube og andre steder.
  • Spor og administrer resultatene dine – YouTube Analytics gir deg en rekke rapporter som du kan bruke for å spore YouTube-resultatene og -inntektene dine, og få innsikt som kan hjelpe deg med å gjøre forbedringer.

 

Slik blir du med i YouTubes partnerprogram

YouTube-partnere: veiledning i hvordan du konfigurerer kontoen din – en veiledning for nye YouTube-partnere som viser hvordan du konfigurerer kontoen din. Start her.


 

  Opplæringsprogram i Youtube


Statistikk for 2014:

  • YouTube finnes på 61 språk i 61 land.
  • Mer en 1 milliard unike brukere besøker kanalen hver måned.
  • Det sees 6 Milliarder timer med videoer vises på YouTube hver måned.
  • 40 prosent av all video på YouTube ses fra mobil.
  • 80 prosent av trafikken kommer fra områder utenfor USA
  • Det lastes opp videoer tilsvarende 100 timer hvert minutt
  • Flere millioner abonnementer blir tegnet hver dag

Viktige Elementer i Youtube Video Optimalisering (SEO)

 

 

          

 

          

 

   

 

PPC (Betal Pr Klikk)

 

 

Google Adword

 

PPC handler om å betale for annonseplass for spesifikke målrettede nøkkelord på søkeresultat-sidene. Firmaer som har plassert plassert annonser på en nettside betaler et beløp til verten når brukere klikker på annonsene. Data fra Google AdWords bør være organisert slik at de er tilpasset Google Analytics. Den viktigste informasjonen du henter er: data om hvilke søkeord (og landingsider) som konverterer.

 

 

Fremgangsmåte

1. Opprett Annonser

 

2. Annonsene vises på Google

Opprett annonser og velger søkeord, som er ord og setning knyttet til virksomheten din. Få forslag til søkeord på:  Keyword planner

 

Når noen søker på Google med et av søkeordene dine, kan det hende at annonsen din vises ved siden av søkeresultatene. Det vi si at nå annonserer du for et publikum som allerede er interessert i deg. (Og dette er viktig)

 

3. Du tiltrekker deg kunder

 

4. Lokal og regional målretting

Brukeren klikker på annonsen for å kjøpe noe eller lese mer om deg eller registrere seg som mottaker av info fra deg, alt ettersom hva annonsen din handlet om.

 

Still inn annonsene dine slik at de vises bare for folk som søker i et bestemt område. Nå er det enkelt å målrette Internett-kunder innenfor en radius på for eksempel 80 kilometer.


 

Hvorfor fungerer dette?

1. Målrettet rekkevidde

 

2. Større kontroll

Nå kan du annonsere for folk som søker med Google. Selv om du allerede vises i Googles søkeresultater, kan AdWords hjelpe deg med å målrette deg mot nye målgrupper på Google og i vårt annonseringsnettverk.

 

 

Du kan redigere annonsene og justere budsjettet til du får resultatene du ønsker. Du kan også vise en rekke annonseformater og målrette annonsene mot bestemte språk og geografiske steder.

3. Målbar verdi

 

 

Det er ingen krav til minimumskostnad eller tidsbruk. Med pris per klikk (CPC) blir du bare belastet når noen klikker annonsene dine. Dette innebærer at hele budsjettet brukes til å gi deg nye, potensielle kunder.

   

 

Responsive Design Distribusjon

 

Distribusjon av Annonser må gå sømløs mellom plattformer og kanaler

 

PPC Marketing Plan

Å drive med PPC betyr å du må teste mye og lete etter nøkkelord

Keyword Planner: Dette verktøyet er en blanding av Keyword research tool og Traffic estimator. Det gir en ny integrert arbeidsflyt slik at det er lettere for brukerne å finne gode nøkkelord og motta trafikkmålinger på samme tid. Når du arbeider med innhold på nettsidene dine er dette verktøyet et viktig redskap for å finne de riktige nøkkelordene.

Keyword Planner (Finn Søkeord)

Få idéer til relaterede søkeord, og finn konkurrentenes søkeord og få det hele opplistet med med anslått trafikk og konkurrentene. Google Keyword Planner stadig et av de beste verktøyene som finnes på markedet for norske søkeord og søkeordsanalyser.

Keyword planner

  Grunnleggende oppgaver når du driver med PPC kampanjer.

  • Keyword planner
  • Identifiser Annonse Grupper
  • Lag Annonser
  • Test kampanjene
  • Tidsplan ! Samle Data
  • Display Nettverket
  • Resurser

 

 

Valg av søkeordene.

Det er avgjørende at du velger effektive søkeord for kundens annonser for å nå ut til de riktige personene til riktig tidspunkt. Jo mer relevante søkeordene er for annonsene, desto flere kvalitetspoeng oppnår annonsene. Dette øker mulighetene for at kundens annonser oppnår en høyere rangering på Google Søk.

 

Finn relevante søkeord

Sett deg selv i nettsøkerens sted, og tenk på hvilke ord eller uttrykk de hadde skrevet inn i Google for å søke etter kundens bedrift. Bruk kunnskapene dine om kundens bedrift og målmarked for å sette sammen en liste over relevante søkeord.

Tips

Bruk synonymer, produktreferanser, entalls- og flertallsformer og feilstavinger for å begynne å sette sammen søkeordlisten.

 

 

Hva koster det

Angi budsjett

 

Det er ingen minimumskrav til forbruk – beløpet du betaler for AdWords, er opptil deg. Du kan for eksempel sette opp et daglig budsjett på fem kroner og en maksimumskostnad på ti øre for hvert klikk på annonsen din. Du bør unngå gjetting da du får trafikk og prisanslag for de ulike søkeordene, på den måten blir det bedre for deg å få mest mulig ut av budsjettet. Du betaler bare for resultater, dvs du belastes bare hvis noen klikker på annonsene dine, men ikke når de vises.


 

 

Annonser gratis

 

 

Google for ideelle organisasjoner

Google Apps for ideelle organisasjoner. Reduser IT-kostnadene dine, og hjelp ansatte og frivillige med å samarbeide mer effektivt. Få jobben gjort med Google Apps for ideelle organisasjoner: Få gratis tilgang til Google Apps-produktene, inkludert Gmail, Google

 

Er du en non-profit organisasjon, eller jobber på vegne av en?
Da har du mulighet til å benytte deg av Google sitt 'Ad Grant' initiativ som gir gratis annonsering til non-profits!
Google Ad Grants gir non-profits opp til $10,000 per måned i gratis AdWords-annonsering, for å kunne promotere sine mål og initiativer i Google søk.
Med gratis annonsering kan organisasjonene øke synligheten, rekruttere frivillige, promotere tjenesten deres.
 

Les mer hva Google sier:

 

PPC Annonsering

Husk! Der er altid noen som leter etter det du har å tilby.

 

 

 

 

Annonser basert på nøkkelord er en fabelaktig mulighet for de fleste virksomheter som vil rekrutere eller selge på internet. AdWords er utviklet med tanke på både små og store bedrifter. Annonsene er basert på relevans og dermed konverterer de salg meget effektivt.

PPC, Betal pr klikk anonsering koster penger, men gjør du det riktig vil du tjene penger på det. Betaler du mer for annonseringen enn du tjener, er der noe som er galt. Her er noen pungter om det å velge riktige nøkkelord og det å minisere kostnadene.

 
Er nøkkelordene for generelle?

La oss si at du har utviklet en fantastisk diett drikk som er trygg å drikke, effektiv, smaker godt og garaterer at folk går ned i vekt når de drikker den daglig. Du vet at du har et produkt som er en vinner og er entusiastisk når du skal promotere den på nettet. På en annen side er du ny på nettet og plukker nøkkelord som er altfor generelle og koster mye å bruke i en PPC kampanje. f.eks (diett, vekt tap, osv). Du blir ikke bare skuffet når du har startet PPC kampanjen, men kampanjenen kan også tømme bankontoen din. Dette er årsaken til at «nisje» nøkkelord er så viktige. Bruk Overture eller Word Tracker til å finne de riktige nøkkelordene som er mere nisje orienterte og ikke så konkurrangse utsatt.  

Får annonsene dine oppmerksomhet eller blir de oversett?

Å bruke tid på å lære seg effektiv annonse skriving, kan betale seg på sikt. Det kan gjøre forskjellen på fiasko eller suksess. Det du må lære deg er hvordan du skal få oppmerksomhet fra folk. Det er ikke sikkert at det er lurt å fortelle folk at du har verdens beste drikk. Det du må gjøre er å inspirere og motivere folk, slik at de bruker tid på å se på hva du tilbyr. Og i PPC markedsføring har du veldig få ord å gjøre det på, noe som er en utfordring. Lær deg ordene som selger eller tiltrekker seg folks oppmerksomhet som f.eks: «må sees», «Raske resultater», «Nyhet», «Sannheten», «Gjennombrudd», «Øyeblikkelig».

Dobbelt sjekk linkene (URL)!

Dette høres enkelt ut men mange ganger er det skrivefeil i linkene eller de sender «kundene» til hjemmesiden istedet for andre sider som er direkte relatert til det de spør etter. -med andre ord kan du ha et nettsted som handler om vekttap, men i din PPC kampanje vil du lede dem til siden som handler om diett drikke. Så dette må du passe på i linken, at kundene blir ledet til riktig side. Det er meget frustrerende for de besøkende å måtte jakte på rett informasjon, i forhold til det de først lette etter. Di jobb er å gjøre dette enkelt for folk. Leter de etter informasjonen vil de hurtig forlate nettstedet ditt, og du taper penger. 

Hva gjør dine konkurenter?

Det er meget sannsynlig at dine konkurenter som har en høy PR (PageRank), og fortsetter med markedsføringen, gjør noe som er riktig. Lær fra de som har suksess. I PPC verdenen kan en liten endring i annonseteksten gjøre en stor forskjell, det kan avgjøre om du har sukksess eller fiasko.

Men hvordan skal tittelen i min annonse være for å ha suksess: Ganske enkelt, bruk nøkkelord som der søkes etter på nettet. Ikke overdriv med fancy eller kreative ord her. Hvis noen ser etter diett drikke er ordene diettdrikke i din overskrift i annonsen. Gi dine besøkende det de spør etter.

Budkrigen er igang.

Gjør ditt beste for å unngå å komme i en budkrig. Der er massevis av muligheter å få trafikk til dine nettsider uten at du behøver å bruke en formue. Generelle nøkkelord vil alltid ha en høy pris: som f.eks «diett», så gå ikke i denne fella.

De fleste avgrensede nøkkelord vil ha en lavere pris en de generelle nøkkelordene, men de er de beste fordi de er mere målrettet mot trafikken du mottar. Nettsidens besøkende kan også kun være ute etter en beskrivelse av dietten og ikke etter drinken du selger. De er ikke dine kunder. Jo mere spesifikke nøkkelord du målretter mot markedet ditt. Jo bedre vil du gjøre det med kampanjene dine.
Mere tips: Hvis budene stort sett ligger på Kr 1,- og det høyeste budet ligger på Kr 10,-, da vet du at noen er ute etter en permanent førsteplass. Hvis du vil ha litt morro kan du by Kr 9,50 og de vil måtte betale Kr 10,- for alle klikk på annonsene deres, mens du fortsatt betaler Kr 1,- for klikkene på dine annonser. OBS. Men her må du følge med så de ikke gir plutselig et lavere bud. Men dette er noe som kan brukes til å få slike høyt bydene tilbake på et lavere budnivå.

Et råd er: Følg med på budgivningen ofte, folk justerer sine bud stadig, noe som har konsekvenser for utgiftene dine.

Test resultatene
En siste god regel for en god PPC markedsføring kampanje er å teste dine annonser. Du kan sette opp to forskjellige annonse kampanjer og rotere dem i den samme tidsperiode. Det du da lærer kan være meget positivt for din bank konto.

Forhådsvisning av Annonser:

Med verktøyet for diagnose og forhåndsvisning av annonse kan du søke etter annonsen på samme måte som du ville ha gjort på en vanlig søkeresultatside, uten at det registreres visninger.