Optimalisering

SEO endrer seg 

Ettersom søk utvikler seg, gjør også SEO det samme. Før var hovedfokus på link bygging og nøkkelord for å drive trafikk til nettsider, er det nå mere fokus på kvaliteten på innholdet, sosial deling og bruken av innholdet som man legger ut på Sosiale nettverk.

Uten å nedgradere linker og nøkkelord helt legger Google nå et sosialt lag som legger vekt på menneskelig, online deltagelse for å finne nyansene og betydningen av ord og setninger  for å legge vekt på dette i rangeringen i søkeresultatene. Sluttresultatet av dette blir at søkeresultatene blir vanskeligere å lure, søkepresangtasjonen vil bli bedre og bedre og mere relevant og dine sider blir funnet akkurat når de skal finnes. Dette betyr at trafikken du mottar blir mere målrettet, og det blir enklere å gjøre prospekter til kunder. Artikkler blir nå skrevet for mennesker og ikke spesiellt for søkemotorene.

 

SEO For Mobile enheter

 

Optimaliser For Mobil Straks!

 

Google startet 21 April -15 å legge en mobil vennlig vekt på søkeresultatene som vistes på mobile enheter. F.eks: hvis du på din iPhone søker på et spesifikk ord eller utrykk, (setning), vil du primært se linker til nettsider som er optimalisert for smart telefoner eller nettbrett. Grunnen er: at Google mener at brukere med mobile enheter får en mye bedre opplevelse når de kommer til sider hvor innholdet er lett leselig på små skjermer. Og som med alt annet vil Google levere de beste brukeropplevelser. Resultatet av dette er at nettsider som ikke er optimalisert for mobile brukere blir skjøvet nedover i de mobile søkeresultatene.

Dette har umiddelbare men også langtids konsekvenser, fordi mobile enheter vokser i mengde i bruk på nettet, og blir dermed viktigere sammenlignet med desktop pc-er.

Hvis Google ikke kan lese/indeksere dine nettsider enkelt, får det negative konsekvenser for din synlighet. Bruk Google Analytics til å finne/identifisere problemer på dine nettsider. Husk også på at opplastings-hastigheten, (tiden det tar å vise nettsiden din i netleseren) er også en ranking faktor, og også duplikat innhold's problemer, som betyr flere grunner til at du bør forsikre at dine sider's infrastruktur er solid.

Optimalisering for de Sosiale media kommer.

Optimalisering (SEO) i sosiale media er en kombinasjon arbeid med sosiale media og søkemotor optimalisering.

Dette er en aksept på at de to ikke lenger er adskilte. Google arbeider med å kople sosiale signaler inn i søkemotor resultatene. Dette er ikke noe nytt, Google har personalisert søking en stund nå. Dette blir nå tatt til et helt nytt nivå. I dagens SEO verden må du publisere innhold som er optimalisert for søkemotorene og som deles på de sosiale nettstedene, som Facebook, Twitter, Linkedin og Google+...osv. I Google's øyne som allerede bruker noe i nærheten av 200 faktorer, på sosial deling som er faktorer hentet fra andre nettsteder, som skal gi en indikasjon på at du vet hva du snakker om i dine tekster. I tillegg til dette støtter nå Google [ rel=“author” and rel=“me” tags] som gir deg muligheten å fotelle Google at du er forfatter av teksten, eller at det handler om deg.

Dette er allerede implementert, at innholdet du lager uansett hvor, blir linket direkte til deg. I tillegg blir folks reaksjoner på dine tekster målt og notert. 

Uten å degradere linker og nøkkelord totalt legger nå Google et sosialt lag som bruker menneskelig, online samarbeid som er drivkraften i oppbyggingen av tekst/artikkler som presenteres i et Google søk. Sluttresultatet her blir et system som blir vanskelig å lure. Søkeresultatene vil over tid bli bedre og bedre og enda mere relevant og ditt nettsted vil bli funnet akkurat når det skal bli funnet, Som igjen betyr at du får enda mere relevant trafikk til sidene dine som igjen kan konverteres til kunder. Et direkte resultat av disse forandringene blir stilen på web innholdet som nå blir skrevet kun med henblikk på brukere og besøkende. Tiden hvor man skrev tekster for søkemotorene er over og takk for det. 

Søkemotor Optmalisering er arbeidet med å forme innholdet på ditt web domene slik at det øker synligheten på nettet. Google har en unik algoritme som tvinger folk som arbeider med optimalisering å følge deres regler. Søkegiganten Google premierer høyt relevant, meningsfullt og pålitelig innhold. Folk som manipulerer søkeresultatene kommer ikke lenger høyt i søkresultatene.

Relevans, substans og sosial deling er alle deler som nå teller for ditt domenes rangering. Google ser på innhold som har engasjert lesere som mere verdifullt enn innhold som ikke engasjerer. Brukere som også aktiverer personalisert søk på Google, ser også samtidig fordeler i sosial nettverking, fordeler som er generert av deres egne «bekjentskaper» på den sosiale arena. Det ultimate som skjer her er en humanisering av optimaliseringen (SEO). Innholdet på nettsider må være relevant, det må ha substans og det må deles med andre for å score i de nye formlene for ranking.

Hvordan Kombinere SEO og Sosial Media

Å kombinere optimalisering (SEO) og Sosial Media riktig kan gjøres med media planlegging som fokuserer på et spesifikt publikum eller en gruppe av konsumenter ved å strømlinje fokuset på dine oppdateringer og nøkkelord som du bruker på din nettsides titler. Når du deler innhold i ditt sosiale nettverk, ved å bruke gode titler, overskrifter som er relevant til innholdet du posterer vinner du tillit i søkemotorene. Jo oftere du oppdaterer dine sosiale media nettsider er søkemotorene også oftere inne på dine sider og oppdaterer dine nettlinker, som igjen gir deg SEO fordeler.

Samsvar mellom SEO meta tagger, nøkkelord og side titler med titlene på din nettside's oppdateringer og innhold kan øke din synlighet i søkemotorene betraktelig. Effektiv markedsføring på nettet finner sted når man får synergi effekter mellom sosiale media og SEO, for å tiltrekke det riktige publikummet.

 

 

 


 

Optimalisering av nettsider handler også om å tilrettelegge nettstedet på en måte som passer søkemotorenes retningslinjer og som samtidig gir deg nye besøkende. Til forskjell fra søkeordsannonsering (PPC) genererer SEO helt gratis besøk fra den organiske delen av søkemotorene. Dersom nettstedet ditt rangerer høyt ved søk på dine tjenester i søkemotorer somGoogle, Bing og Yahoo!, kan du få svært målrettet trafikk helt uten kostnader, noe som kan være svært lukrativt.

Søkemotor Optimalisering er mere enn tittel og beskrivelse av nettsiden, og nøkkelord på alle postene man genererer. Det er en kombinasjon av faktorer og arbeid på sidene og utenfor sidene som spiller sammen på en slik måte at søkemotorene finner sidene og postene dine, slik at de som er brukere av søkemotorene finner det de leter etter. D.v.s finner de sidene dine bør du også ha på sidene det de leter etter.

Bruker du en blogg til markedsføring av tjenestene / produktene dine, må du lære hvordan du arbeider med SEO som har som formål å drive trafikk til nettsidene dine, som så konverterer folk til kunder og det er det landingssiden din som har til oppgave å gjøre.

Hvorfor skal man drive med Søkemotor Optimalisering

Markedsføring handler også om å være tilstede der folk er, og for tiden er folk på Google. I en kjøpsprosess er vi innom søkemotorene for å innhente informasjon, sammenligne, og finne det beste tilbudet. Hvis du da ikke er synlig i søkemotoren blir du sannsynligvis heller ikke vurdert.

Fakta som illustrerer viktigheten av gode plasseringer i søkemotoren:

  • Førsteplassen får 66% flere klikk enn andreplassen
  • De tre øverste plassene på søkeresultatsiden får mer enn 55% av trafikken
  • Mindre enn 10% går videre til søkeresultatside nummer to
  • Brukere oppfatter de øverste søkeresultatene som sterke merkevarer

Søkemotoroptimalisering bidrar til at du kommer høyere opp i søkeresultatene. På den måten kan du få en større andel av den relevante søketrafikken inn til ditt nettsted. Dette gir igjen flere konverteringer, samtidig som det styrker merkevaren din.

Lokalt søk:

Er den viktigste seo aktiviteten du kan foreta deg hvis du er eier av et mindre foretak

Avhengig av dine ressurser, markedet og målet er der talløse internet markedsførings muligheter, verktøy og strategier tilgjengelig for deg og din business. Likevell, hvis du ennå står på sidelinjen eller har akkurat startet med markedsføring på nettet, eller har et begrenset budsjett, eller erfaring, lurer du fremdeles på hva som er mest effektiv markedsførings-strategi.

Hvis din forretning er lokalt basert er der ikke tvil om at din første prioritet bør være LOKAL SEO

Hva er Lokal SEO

Det er en strategi for å optimalisere din tiltedeværelse på nettet for lokalt basert gjenfinning i søk. Eller kalt for lokalt søk. De store søkemotorene's gjenkjenner søk som er lokalt basert, og presenterer deretter lokale løsninger på et gitt søk. De har utviklet mekanismer som gjør at lokal business kommer opp i søkeresultatene. Når du registrerer deg i søkemotorene med dine nettsider angir du adressen og lokasjon i Google maps som igjen viser Google hvor ditt firman ligger.

Å sette opp “Local” SEO

Å legge sidene dine inn i lokalt søk er enkelt og gratis. Du går til registrerings sidene til Google, Bing og Yahoo, og fyller ut informasjonen og følger verifiserings retningslinjene.

Lokalt Søke Optimalisering

Registering for lokalt søk kvalifiserer dine nettsider til likal opplisting. Likevell er der bare 7 ledige plasser på den første søkeside som mange konkurerer om. Hvor dine sider kommer opp avhenger av følgende 3 faktorer:

  1. Optimalisering på sidene
  2. Omdøme og linker
  3. Anmeldelser og anbefalinger

Gratis SEO Alternativer

I tillegg til de overnevnte er der også mange gratis SEO alternativer. Det grunnleggende er at SEO er viktig, men ikke alle har muligheten å betale for premium tjenester. Med de følgende gratistjenester kan man teste og se hva som virker.

Med de seneste oppdateringene til Google Penguin på plass, er der stor fokus på å ikke bygge mengder av enveis inngående linker med samme tekst/nøkkelord, og også det å produsere unikt og kvalitet stoff. Her er noen pungter som kan være til hjelp når det gjelder overoptmalisering av nettsider og blogger.

 

Gratisverktøy som du finner på nettet som kan hjelpe i SEO arbeidet

En person er så god som det verktøyet han bruker, dette er spesiellt sant når det gjelder arbeid med Søkemotor Optimalisering (SEO). Slik som naturen til SEO er, kan kun visse verktøy brukes til spesielle oppgaver, enten det er å sjekke den daglige rankingen eller det er å sjekke trafikk rankingen ukentlig. Disse verktøyene er essesiell i det å ha suksess i Online Markedsførings kampanjer.

Da jeg førstegang startet med SEO, som en hobby, innså jeg fort at det kunne bli en dyr affære å bruke de professjonelle verktøyene som var på markedet, med månedlige avgifter å betale. Imidlertid lister jeg her opp professji\onelle verktøy som er ute i markedet og kan tas ibruk for alle, gratis.

 

Her er 2 viktige verktøy som kan bruke for å implementere gode SEO vaner som på sikt vil gi deg suksess for nettstedet ditt, uten at du bruker et øre. 

 

Google Analytics: Er et av de krafigste (og gratis) verktøyene som finnes på web og som også eies av Google. Med Google Analytics, kan man gå ganske langt i dybden for å analysere trafikken til en nettside. Dette gjelder også informasjon om demografi, tiden man bruker inne på en nettside, hvor mange som «hopper» av uten å gjøre noe (handle f.eks). Google legger stadig nye tjenester og muligheter i dette verktøyet, så det blir bedre og bedre.

  

Google Webmaster Tools: Er et annet gratisverktøy fra Google, som hjelper å analysere hele nettstedet eller enkelte sider på et nettsted. Der hvor Google Analytics fokuserer på besøkende, fokuserer Webmaster Tools på sidene og linkene, spesiellt linker ute fra nettet (backlinks). Brutte linker og re-routing av linker kan også analyseres med dette verktøyet.